Kulturális
Nyughatatlan menni Magyarország
2014. május 27., forrás:Egyetemi Élet

Kovács Kornélt nem vádolhatjuk azzal, hogy biztosra ment, amikor összehozta a kezdetben főleg Johnny Cash dalaira alapozó Nyughatatlan nevű formációt. Cash munkássága és kanyarokkal, hullámhegyekkel- és völgyekkel tarkított életműve mára, köszönhetően a róla készült életrajzi filmnek és a magyarul is megjelent önéletírásnak, talán már ismertebb, mint a banda indulásakor.

Ebben az országban évtizedeken át az egykor pazar színpadi műsoráról híres, később a Paff a bűvös sárkány és hasonló borzalmas gyerekdalok előadójának szerepébe ragadt 100 Folk Celsius ijesztett el sokakat a countrytól. A hetvenes években a Fonográf magyarította a jellegzetesen amerikai stílust, aztán Szörényi Leventéék próbálkozásait a Bojtorján vitte tovább, egy ideig egész szép sikerrel. A country azonban, a bluessal ellentétben valahogy sosem tudott meggyökerezni a hazai zenei szcénában, talán azért, mert a nálunk mindig divatos „lázadó” irányzatokhoz képest túl lágynak, konformistának hatott.

Épp Johnny Cash volt az, aki öregkori lemezeivel és az azokon található feldolgozásokkal bizonyította, milyen aktuális és friss hajtásokat hozhat ez a maradinak elkönyvelt műfaj. A Nyughatatlan már kiadott egy albumot az ő dalaiból Johnny Cash and the best rockabilly songs címmel. Azóta viszont a zenekar, repertoárjának szélesítésével és saját dalok írásával igyekszik kitörni a rájuk ragasztott tribute-band skatulyából. Ennek bizonyítéka a most megjelent Jaj, öt saját dallal és öt feldolgozással. 

Feldolgozni valakitől valamit tiszta sor, gondolhatnánk, csak le kell szedni az akkordokat, átvenni az eredeti előadó manírjait és már mehet is a dal. Ez sem könnyű dolog, ám a nehezebb megoldás az, amikor új tartalommal töltünk meg egy, már ismert dallamot. A Nyughatatlan általában nem nyugszik bele az egyszerűbbnek tűnő megoldásba. A lemez kezdő dala Cashtől, a Big River hatásos bevonuló az elején rákevert tapstól kezdve a dalban vissza-visszatérő gitártémán át a kellően férfias énekig. Már a megszólalás is stílushű, ez egyébként az egész anyagra jellemző. Igaz, bizonyára nem analóg módszerrel rögzítették a számokat, azok mégis felidéznek valamit a műfaj hőskorából. Azt mondják, a memphisi Sam Phillips stúdiójában készülő korai Elvis Presley, Johny Cash, Jerry Lee Lewis felvételekbe időnként még a kint, az utcán elhúzó autók hangja is behallatszik. Nos, itt szó sincs ilyesmiről, de a körülményekhez képest elég autentikus a hangzás.

Jól használják ki a több énekes adta lehetőségeket. Ettől az elején szinte viccesnek ható Metallica feldolgozás, az Enter Sandman a végére egész kis kamaradrámává sikeredik. A One-ban Kornél énekét szépen ellenpontozza Csató Dóra csengő hangja. Ennél a dalnál szerencsésen kikerülik a könnyebb megoldást és nem elégszenek meg azzal, hogy lemásolják azt, ahogyan Cash dolgozta át az ismert U2 számot. Légiesebb, lebegőbb ez a verzió, legalábbis zeneileg, s mégis van benne töltet, átjön az, amiről szól az egész.

A hagyományosabb vonalat képviselő Country Roads John Denvertől és a Dolly Parton sláger Coat of Many Colors pont annyira hatnak, amennyire kell. Tapasztalatból mondom, nem mindennapi trip ezeket a dalokat hallgatni, miközben az ember kilencvennel tép a Debrecen-Derecske vonalon és balra legelő teheneket, jobbra almafákat lát, majd lakott településhez érkezve megpillantja a helyi tüzéptelepet.

A saját dalok némileg felemásra sikeredtek. Az angolul megszólaló Junkies Ont he Farm és a She’s a Nővér tökéletesen simulnak a választott stílushoz. Érdekes módon a magyarul írt számok mind kilógnak valamilyen szinten. A címadó Jaj nyomokban amolyan igazi magyaros-takaros mulatós ízt hordoz, a Menni Amerika bevezető dallama ír népzenei hatásokat mutat, míg a záró Szél a magyar folklórból merít. A magyar szövegek, bár kétségtelenül komoly mondanivaló kifejezésére tesznek kísérletet, kissé éretlenül hatnak, de köztudott tény, hogy magyarul nagyon nehéz igazán jó szöveget írni.

Második albumával a Nyughatatlan jelentős lépést tett abba az irányba, hogy rajongói ne csak koncerteken, hanem otthon is hallgassák zenéjüket.

 

A Nyughatatlan: Jaj, 2014



A szerző további cikkei
Délibábszínház Ha van örömteli visszakapaszkodás az életbe, akkor az Bérczesi Róberté.
Sörforradalom a konyhában Sok gyakorlással otthon is finom sör készíthető.
Nemzetközi konfliktusok Új formái, és gazdasági következményei.
Társasjáték Sokan próbálták ki a DE óriás társasjátékát, amelynek bábui maguk a résztvevők.
Campus Sportfesztivál Siess, Nevezz!
CAMPUS PONT - SZOLGÁLTATÁSOK
Bejelentkezés
A hét legolvasottabb cikkei
Keresés
A rovat legolvasottabb cikkei
A hónap legolvasottabb cikkei