Magyar, cseh, lengyel ésszlovák innovatív megoldások versenyeznek novemberben a Brainfactory ötletverseny nemzetközi fordulójában. A legjobb hazai ötletek között okoseszközökre írt programok és egy új gyógyászati segédeszköz is szerepel. Salya Nóra, a versenyért felelős INNOVA Észak-Alföld Regionális Fejlesztési és Innovációs Ügynökség Nonprofit Kft. projektmenedzsere értékelte az eddigi eredményeket.
Hányan vettek részt a meghirdetett hazai, új megoldásokat kereső ötletversenyben?
Kizárólag a verseny honlapján keresztül (http://brainfactory.hu) benyújtott ötletek, elképzelések vehettek részt a megmérettetésen, melyre önállóan vagy csapatban is lehetett jelentkezni. Így a http://brainfactory.hu/ oldalra összesen 201 fő regisztrált. A négy országból 48 fő, összesen 55 db ötletet töltött fel, emellett a részvételi arány hazai oldalról is rendkívül sikeresnek mondható, hiszen az említett számok jelentős részét a hazai ötletgazdák elképzelései adták, a magyar versenyzők részéről 21 fő összesen 27 db feltöltött ötletével büszkélkedhetünk.
Melyek voltak a leginnovatívabb elképzelések?
Első helyezett lett Kövesligeti Eszter a GiftedHand nevű ötletével. A GiftedHand egy passzív mozgató gép, amely a kéz ujjainak passzív mozgatását végzi izoláltan és együttesen is, a kéz finom motorikájára is hangsúlyt helyezve. A betegeket hozzásegítheti a mielőbbi felépüléshez, növelheti az esélyét annak, hogy önellátásra is képesek legyenek, munkaképességüket visszanyerjék, ezáltal még hasznosabb tagjai lehetnek a társadalomnak.Elsősorban a kórházak traumatológiai, neurológiai és rehabilitációs osztályain lenne nagy szükség ezekre a készülékekre, illetve gyógytornász magánpraxisokban. A gyógyászati segédeszközt boltokban akár a betegek is megvásárolhatnák, így otthonukba hazatérve sem kellene extrém mértékben lecsökkenteni a mobilizálás idejét. Különösen hasznos lehet például a következő kórképek esetén: centrális bénulások (spasztikus és rehabilitációs szak), sclerosis multiplex (súlyos schub és krónikus szak), rheumatoidarthritis (Seyfried I-III. stádium).
A második helyezett Paku Ákos lett a HUNter applikációval. A „rókavadászat” modern változata okostelefon és GPS koordináták segítségével zajlik. Az ötletet a rádióamatőrök körében ismert rádió iránymérő verseny, más néven a „Rókavadászat” adta. Célja, hogy a fiatalok és idősebbek minél több időt töltsenek a szabadban barátaikkal, családtagjaikkal egy szórakoztató és fejlesztő játék kedvéért. Ezzel a sporttal az ötletgazda a szürke hétköznapokat szeretné feldobni és összehozni a családokat, barátokat. Haszonélvezői közfelhasználók, kalandparkok lennének. Eleinte kisebb csoportokban gondolkodnak, később országos és nemzetközi szintű versenyek szervezését is szeretnék megvalósítani.
Hausberger János végzett a dobogó harmadik fokán Scylla nevű telefonos alkalmazásával, amely gyorsabbá, egyszerűbbé és szórakoztatóbbá tenné az emberek mindennapi bevásárlásait. Segítene időt és pénzt spórolni a felhasználóinak. Más területekhez képest a technológiai fejlődés ezen az ágon lelassult, a legnagyobb áruházláncok évtizedek óta szinte ugyanazon modell szerint működnek. A Scylla megjelenésével az ötletgazda célja felgyorsítani a hipermarketek innovatív fejlődését.A lehetséges piac két nagy csoportra osztható: az elsőbe beletartozik bárki, aki nagyobb áruházba jár bevásárolni és nyitott az okoseszközök használatára. A második csoportba pedig a nagyobb hipermarketeket sorolhatóak. A Scyllát alkalmazó áruházak jelentősen javíthatják a náluk vásárlók felhasználói élményeit, valamint olyan értékes statisztikai adatokhoz juthatnak – persze anonim módon -, melyet aztán később számtalan területen tudnak kamatoztatni (célzott reklámok és akciók, árurendezés stb.).
Mik azok az újdonságok, amik nemzetközi terepen is piacképesek lehetnek?
Több elképzelés is megállhatja a helyét,hiszen néhány feltöltött ötlet hiánypótlónak mondható a saját piacát tekintve. Az ötletek között megtalálhatóak részletesen kifejtett elképzelések, melyeken érezhető hogy kellő munkát fektettek a kidolgozásukba és vizsgálódtak is az adott témában, ezeket értékelte a zsűri magas pontszámokkal.Voltak hiányosabban kidolgozott elképzelések, átgondolásukra érdemesebb a későbbiekben több energiát fektetni, azonban megfelelő kutatás után ezek is továbbfejleszthetőek lehetnek. A feltöltött ötletek között akadtak olyanfelvetések is,melyek,mint oly sok nagy innováció, az emberi lustaságból indulnak ki, például, hogy miképpen is tudnánk legegyszerűbben megoldani a mosogatás problematikáját.
Lesz-e továbbélése az új ötleteknek, hogyan tudjátok ezeket innentől támogatni?
Megkezdődik a döntős ötletgazdákkal a konzultáció ötletük alaposabb megismerésére, a szervezők támogatást nyújtanak számukra, hogy elképzelésük sikeresen szerepeljen a nemzetközi fordulóban is. A szervezők a továbbjutott ötletekhez kapcsolódóan fejlesztési javaslatokat tesznek, mellyel segíthetik a nemzetközi fordulóban szereplő ötletgazdákat, elképzeléseik pontosítására, hiányosságainak javítására. A fejlesztési javaslatok megfontolására, az ötletekbe való beépítésére, illetve az ötletek angol nyelvű feltöltésére a http://brainfactory.hu/ oldalra a nemzetközi forduló zárónapjáig van lehetősége a pályázóknak. (nemzetközi forduló: 2016/11/01 – 2016/11/30)
A BrainFactory projekt a Nemzetközi Visegrádi Alap támogatásával valósul meg. http://visegradfund.org/